Karlijn en Erik werken als Senior Manager bij Transaction Services in de Consumer Business Industry. Zij werken voor klanten die diensten en producten leveren aan consumenten, zoals supermarktproducten, kleding en huishoudelijke artikelen.

“Alles gaat rap hier, op een goede manier. Zo ook het recruitmentproces. Nadat ik via via met een Business Analyst bij Transaction Services in contact kwam, heb ik meegedaan aan een inhousedag. Dat beviel en vier weken later begon ik.” Het is ruim zes jaar na die eerste kennismaking met Deloitte en inmiddels is Karlijn van der Hoeff gepromoveerd naar Senior Manager. “Wil je je snel ontwikkelen, dan kan dat.”

Collega Erik de Jong, ook Senior Manager bij Transaction Services, herkent die snelheid en drive. “Ik was een zij-instromer met drie jaar werkervaring. Bij Van Lanschot deed ik een traineeship gefocust op Private Banking & Business Banking, waarna ik als Private Banker werkte. Maar daar was ik meer een generalist in plaats van specialist. Ik wilde me inhoudelijk ontwikkelen. Via iemand uit mijn netwerk kwam ik in gesprek met Deloitte. Ik startte heel snel daarna.”

Werken bij Transaction services

Soms is hun klant de verkopende partij, soms de aankopende. Bij de potentiële verkoop van een bedrijf brengt Karlijn het bedrijf vanuit een financieel vlak in kaart. “Ik kijk diepgaand naar de cijfers, naar de historie en beschrijf wat er door het management van het bedrijf wordt geforecast. We maken inzichtelijk waar een koper rekening mee moet houden in hun overweging om het bedrijf te kopen. Daarin blijf ik altijd onafhankelijk en objectief.

Leuk aan mijn werk vind ik dat ik in sneltreinvaart een bedrijf leer kennen. Je moet wel, want je moet ‘snel’ kunnen meepraten met bijvoorbeeld de CFO. In de Consumer Business Industry gaat het ook nog eens om heel tastbare producten, wat mij aanspreekt. Mijn werk is analytisch, maar ik lever heel concrete rapporten en tastbare resultaten op. Die combinatie spreekt mij enorm aan.”

Het verhaal achter de cijfers

Erik vertelt een cijfermatig verhaal graag zo boeiend mogelijk. “De juiste doorvertaling maken, maakt mijn werk leuker. Binnen Audit ligt de nadruk op het checken of iets correct geboekt is, wij kijken meer naar het verhaal achter de cijfers. We interpreteren de cijfers, in plaats van dat we ze controleren.

Maar hoe schrijf je het op zodat het ook leuk is om te lezen? Ik bespreek met het management van een bedrijf de cijfers en probeer de key messages van het bedrijf duidelijk naar voren te laten komen in het rapport. Het gaat dan om grote corporates en private equity klanten. Hoewel bij (nagenoeg) ieder project de deliverable een Due Diligence-rapport is, heeft ieder project een andere dynamiek. Daarnaast is de voorgenomen overname vaak het belangrijkste wat er op dat moment speelt binnen het bedrijf. Dit maakt iedere dag anders en uitdagend.

Ten tijde van de eerste lock down, kregen we een heel nieuw soort opdracht: met een team hebben we voor Deloitte zelf een aantal scenario-analyses uitgevoerd om inzichtelijk te maken wat voor impact COVID-19 zou kunnen hebben op Deloitte. Erg leuk om op die manier je expertise voor je eigen bedrijf in te kunnen zetten.”

Samenwerken is essentieel

Gemiddeld hebben projecten op hun afdeling een doorlooptijd van een aantal weken, maar beiden hebben ook langere projecten gedaan. Erik: “Voor grotere corporates kunnen projecten ook langer duren, een aantal maanden bijvoorbeeld. Juist die afwisseling houdt het werk dynamisch.” Karlijn legt uit dat op elk project een goed samenwerkend team essentieel is voor de gewenste oplevering. “We werken als team echt dedicated aan een project en doen het ook met z’n allen. Niemand zit hier op een eiland. Samen werken we aan een gedeeld doel.”

Het samenwerken nemen ze beiden serieus. Karlijn: “Je werkt vaak met verschillende afdelingen en met steeds andere mensen samen. Nieuw project, nieuw team. Die samenwerking moet ook leuk zijn. Als Senior Manager leren we jongere collega’s meer over het werk door hen tijdens een project mee te nemen in een onderwerp dat op dat moment relevant is. Maar wij zijn ook performance coach; we helpen collega’s op langere termijn in hun ontwikkeling bij Deloitte. Erik: “Momenteel coach ik vier junior collega’s. Ik begeleid hen in hun ontwikkeling en naar een mogelijke promotie, die kan volgen aan het einde van het boekjaar. Erg mooi om te zien hoe zij stappen maken in hun ontwikkeling.”

Professionele groei

Erik is zich bewust van welke ontwikkeling hij zelf heeft doorgemaakt en wat hij daarvoor heeft gedaan. “Zo heb ik bijvoorbeeld meegedaan aan het Deloitte Mentoring Program waarbij je een mentor van een andere discipline kon kiezen. Ik koos de (nu voormalig) CFO. Een interessant persoon met wie ik veel leuke gesprekken had en breder leerde kijken dan mijn eigen afdeling. Wij zijn best specialistisch, je perspectief verbreden kan mooie inzichten opleveren.”

Karlijn herkent die professionele groei door de loop van de jaren. “Vanaf Manager ga je je ook steeds meer commercieel ontwikkelen. Naast uitvoerend werk, ben je ook bezig met het opbouwen van een netwerk en op den duur het binnenhalen van projecten. Je staat niet alleen in die groei, maar doet het samen met collega’s. Het blijft daarbij voor mij wel een uitdaging om een goede work-life balance te vinden. Naast begeleiding in mijn zakelijke groei, heb ik daarom ook een extra coachingstraject op persoonlijk niveau gevolgd.”

Wil je groeien, dan kan dat bij Deloitte. Maar, geven ze beiden aan: hoe snel je wilt gaan heb je helemaal zelf in de hand. Karlijn: “Alle moeite die je er in stopt, wordt gezien. Dat is juist het voordeel. Er wordt gekeken naar je ervaring en ontwikkeling, in plaats van vast te houden aan een strikte tijdlijn. Ik ben één jaar Senior Consultant geweest, voor ik doorgroeide naar Manager. Daar staat vaak twee jaar voor, maar dat is geen eis. Je groeit door als je daar klaar voor bent. Dat wordt gezien, maar je moet ook durven en jezelf láten zien.”

Is werken in Transaction Services wat voor jou? Check de vacatures van Deloitte hier.